نتیجه ترک کردن نماز

نام کتاب :جامع آیات و احادیث موضوعى نماز جلد اول
مؤ لف : عباس عزیزى


فصل دهم : نتیجه ترک کردن نماز
آیات
54 - تداوم نماز
الذین هم على صلاتهم دائمون :
آنان که همواره نمازشان را مى خوانند و هرگز نماز را ترک نمى کنند.
(سوره معارج ، آیه 23)

55 - لجاجت کافران در مورد نماز
و اذا قیل لهم ارکعوا لایرکعون :
و هنگامى که به آنها گفته شود رکوع کنید، رکوع نمى کنند.
(سوره مرسلات ، آیه 48)

56 - عذاب سخت ترک کنندگان نماز
یتساءلون عن المجرمین ، ما سلککم فى سقر، قالوا لم نک من المصلین :
(اهل بهشت ) سؤ ال مى کنند از مجرمان چه چیز شما را به دوزخ فرستاد، مى گویند ما از نمازگزاران نبودیم .
(سوره مدثر، آیات 40 - 43)

57 - ترک نماز
فلا صدق و لاصلى :
(او هرگز) نه تصدیق کرد و نه نماز خواند.
(سوره قیامت ، آیه 31)

58 - نتیجه ترک عبادت
ان الذین یستکبرون عن عبادتى سیدخلون جهنم داخرین :
آنان که از عبادت کردن به خداوند تکبر مى ورزند، هرچه زودتر ذلیلانه به جهنم فرو خواهند رفت .
(سوره غافر، آیه 60)

59 - مخالفت ابلیس از سجده بر آدم
و اذ قلنا للملئکة اسجدوا لادم فسجدوا الا ابلیس ابى و استکبر و کان من الکافرین :
و هنگامى که به فرشتگان گفتیم براى آدم سجده و خضوع کنید، همگى سجده کردند جز شیطان ، که سر باز زد و تکبر ورزید (و به خاطر نافرمانى و تکبر) از کافران شد.
(سوره بقره ، آیه 34)

60 - ترک نکردن نمازحتى در صحنه جنگ
فان خفتم فرجالا او رکبانا فاذا امنتم فاذکروا الله کما علمکم ما لم تکونوا تعلمون :
و اگر (به خاطر جنگ یا خطر دیگرى ) بترسید (نماز را) در حال سواره و یا پیاده انجام دهید، اما وقتى امنیت خود را بازیافتید، خدا را یاد کنید (نماز را به طور معمول بخوانید) آن چنان که به شما تعلیم داد چیزهایى را که نمى دانستید.
(سوره بقره ، آیه 239)

احادیث
482 - ترک نماز، باعث انهدام دین
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من ترک صلاته متعمدا فقد هدم دینه ؛
کسى که عملا نمازش را ترک کند، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است .
(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحکمه ، ج 5، ص 402)

483 - نتیجه کمک به تارک نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من اعان تارک الصلوة بلقمة او کسوة فکانما قتل سبعین نبیا اولهم ادم و اخرهم محمد ؛
کسى که ترک کننده نماز را به دادن طعامى یا لباسى یارى کند، مثل این است که هفتاد پیغبر را کشته ، که اول آنها آدم ، و آخر آن ها محمد (ص ) است .
(لئالى الاخبار، ص 395)

484 - ترک نماز باعث حبط عمل
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من ترک صلاته حتى تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله ؛
کسى که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .
(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403)

485 - فاصله کفر و ایمان
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
بین العبد و بین الکفر ترک الصلاة ؛
فاصله کفر و بندگى ترک نماز است .
(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403)

486 - مورد لعن واقع شدن
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
تارک الصلاة ملعون فى التوراة ملعون فى الانجیل ملعون فى الزبور ملعون فى القران ملعون فى لسان جبرئیل ملعون فى لسان میکائیل ملعون فى لسان اسرافیل ملعون فى لسان محمد ؛
ترک کننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و محمد (ص ) ملعون است .
(انوار الهدایة ، ص 197، الحکم الزاهره ، ص 294)

487 - دین و بى نمازى
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله - :
اما الصلاة فلا خیر فى دین لا صلاة فیه ؛
دینى که در او نماز نباشد، فایده و خیرى ندارد (خیرى در آن نیست ).
(سیره ابن هشام ، ج 3 - 4، ص 504)

488 - راه ترک نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ما بین المسلم و بین ان یکفر الا ان یترک الصلاة الفریضة متعمدا او یتهاون بها فلا یصلیها؛
فاصله بین مسلمان و بین کفرش چیزى جز ترک نماز واجب نیست که یا عمدا ترک نماید و اصلا قبول نداشته باشد و یا از بى اعتنایى نماز نخواند.
(بحارالانوار، ج 82، ص 216. میزان الحکمه ، ج 5، ص 402)

489 - ترک نماز و هنگام مردن
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من ترک صلوة لایرجو ثوابها و لایخاف عقابها فلاابالى ایموت یهودیا و نصرانیا او مجوسیا ؛
کسى که نماز را ترک کند، امید به پاداش نمازش نمى باشد و از عذاب آن نیز ترسناک نیست ، پس باکى نیست که یهودى بمیرد، یا نصرانى ، یا مجوسى .
(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403
- عاقبت ترک نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من ترک الصلاة متعمدا کتب اسمه على باب النار ممن یدخلها؛
هرکس عمدا نمازش را ترک کند، بر درب جهنم نامش از دوزخیان نوشته مى شود.
(کنزالعمال ، ج 7، حدیث 19090)

491 - ترک نماز عمدى
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من ترک الصلوة متعمدا فقد کفر؛
هرکس عمدا نمازش را ترک کند، کفر ورزیده است .
(لئالى الاخبار، ص 394)

492 - ترک کننده نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
لیس بین العبد و الشرک الا ترک الصلوة فاذا ترکها فقد اشرک ؛
میان بنده و شرک جز ترک نماز فاصله نیست و چون نماز را ترک کند، مشرک است .
(نهج الفصاحه ، ص 506)

493 - ترک نماز
قال الصادق - علیه السلام -:
ان تارک الصلوة کافر ؛
همانا ترک کننده نماز واجب ، کافر است .
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 28)

494 - مرز ایمان و کفر
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
بین الایمان و الکفر ترک الصلاة ؛
فاصله میان ایمان و کفر، نماز نخواندن است .
(میزان الحکمه ، ج 5، ص 402. کنزالعمال ، حدیث 18869)

495 - رفع بلا از بى نماز
عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
ان الله یدفع بمن یصلى من شیعتنا عمن لایصلى من شیعتنا و لو اجمعوا على ترک الصلوة لهلکوا ؛
همانا، خداوند به وسیله شیعیان نمازگزار ما از شیعیان بى نماز ما (بلا را) دفع مى کند، ولى اگر همه تارک نماز بودند هر آینه همه هلاک مى شدند.
(مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 184)

496 - پاسخ اهل دوزخ
قال على - علیه السلام -:
الا تسمعون الى جواب اهل النار حین سئلوا (ما سلککم فى سقر؟ قالوا: لم نک من المصلین ) ؛
آیا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرا نمى دهید که وقتى از آن ها مى پرسند: (چه چیز شما را گرفتار دوزخ ساخت ؟مى گویند: ما از نمازگزاران نبودیم ).
(بحارالانوار، ج 82، ص 224. نهج البلاغه ، خطبه 190)

497 - نتیجه ترک نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلاة عماد الدین ، فمن ترک صلاته متعمدا فقد هدم دینه و من ترک اوقاتها یدخل الویل ، و الویل واد فى جهنم کما قال الله تعالى : (ویل للمصلین ، الذینهم عن صلاتهم ساهون ) ؛
نماز ستون دین است ، پس کسى که نمازش را عمدا ترک کند دینش را منهدم کرده است ، و کسى که اوقات نماز را ترک کند داخل در (ویل ) مى شود و ویل وادى است در جهنم چنان که خدا فرمود: ویل جاى نمازگزاران است آن نمازگزارانى که در نماز خود سهو کننده و غافلند.
(بحارالانوار، ج 82، ص 202)

498 - ترک نماز نزد خداوند
عن ابى جعفر - علیه السلام -:
ان رجلا ذکر له رجلا فقال : انهتک وارتکب المحارم و استخف بالفرائض حتى انه ترک الصلوة و کان متکئا فاستوى جالسا و قال : سبحان الله !ترک الصلوة المکتوبة ؟ان ترک الصلوة المکتوبة عند الله عظیم ؛
مردى در پیش امام باقر (ع ) از حالت مردى یاد نمود: مردى است بى پروا! مرتکب محارم مى شود، و واجباتش را سبک مى شمارد، حتى نمازش را ترک مى کند، امام باقر (ع ) از حال تکیه به نشسته شده ، فرمود: (سبحان الله !نماز واجب را ترک کرد؟همانا ترک نماز واجب نزد خدا بزرگ است ).
(مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 172)

499 - لعن خدا بر تارک الصلوة
قال على - علیه السلام -:
اللهم العن من ترک الصلوة متعمدا؛
خدایا لعنت کن کسى را که عمدا نماز را ترک کند.
(جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 76)

500 - تفاوت ترک کننده نماز و زناکار
قال عن سعدة بن صدقة انه :
سئل ابوعبدالله - علیه السلام - ما بال الزانى لاتسمیه کافرا و تارک الصلاة تسمیه کافرا و ما الحجة فى ذلک ؟ فقال : لان الزانى و ما اشبهه انما یفعل ذلک لمکان الشهوة لانما نغلبه و تارک الصلوة لایترکها الا اسخفافا بها و ذلک لانک لاتجد الزانى یاتى المراة الا و هو مستلذ لاتیانه ایاها قاصدا الیها و کل من ترک الصلاة قاصدا لترکها فلیس یکون قصده لترکها اللذة فاذا نفیت اللذة وقع الاستخفاف و اذا وقع الاستخفاف وقع الکفر ؛
سعده از حضرت امام صادق (ع ) پرسید: چرا زانى را کافر نمى دانید و تارک نماز را کافر مى دانید، حضرت در پاسخ فرمودند چون شخص زناکار و شبیه آن (شارب خمر، قمارباز و...) از جهت لذتى که در آن عمل است و آن لذت غالب مى گردد بر نفسشان ، آن عمل را انجام مى دهند؛ ولى تارک نماز، نماز را ترک نمى کند مگر از جهت سبک شمردن و بى اعتنایى کردن به آن و نیز هر زانى از عمل خود لذت مى برد و به خاطر قصد لذت آن عمل را انجام میدهد، ولى هیچ تارک نمازى را ترک نماز لذت نمى برد؛ بنابراین فقط به عنوان سبک شمردن نماز، نماز را ترک مى نماید. وقتى نماز سبک شمرده شد کفر مى آید.
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 28)

501 - بیزارى از تارک الصلوة
قال الصادق - علیه السلام -:
جاء رجل الى النبى - صلى الله علیه وآله - فقال : یا رسول الله !اوصینى ، فقال : لاتدع الصلاة متعمدا فان من ترکها متعمدا فقد برئت منه ملة الاسلام ؛
مردى پیش رسول خدا (ص ) آمد و عرض کرد: یا رسول الله !مرا نصیحتى بفرمایید، حضرت فرمود: نماز را عمدا رها مکن ، کسى که عمدا نماز را ترک کند ملت اسلام از او بیزار است .
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 29)

502 - عقاب تارک الصلوة
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من ترک الصلوة متعمدا من غیر علة فقد برء من ذمة الله و ذمة رسوله ؛
کسى که نماز را عمدا و بدون علت ترک کند از امان خداو رسولش دور خواهد بود.
(جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 75)

503 - نشانه کفر و نفاق
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الجفاء کل الجفاء و الکفر من سمع منادى الله تعالى ینادى بالصلاة و یدعوه الى الفلاح فلا یجیبه ؛
نشان خشونت و کفر (نفاق ) آن است که کسى منادى خدا را بشنود که به نماز ندا مى دهد و وى را به رستگارى مى خواند و دعوت او را اجابت نکند.
(نهج الفصاحه ، ص 279)

504 - درخواست بى نماز در برزخ
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
تارک الصلاة یسال الرجعة الى الدنیا، و ذلک قول الله تعالى : حتى اذا جاء احدهم الموت قال : (رب ارجعون ، لعلى اعمل صالحا فیما ترکت ، کلا انها کلمة هو قائلها و من ورائهم برزخ الى یوم یبعثون ) ؛
بى نماز درخواست مى کند به دنیا برگردد، و این است سخن خداوند متعال تا گاهى که به یکى از آنان مرگ آمد گوید: (پروردگارا مرا برگردانید تا شاید عمل شایسته انجام دهم در آن چه بازگذاردم ، نه چنین است آن سخنى است او گوینده اش هست ، و از پشت آن ها تا روزى که برانگیخته شوند برزخ است .)
(بحارالانوار، ج 77، ص 58. اصول وافى ، ج 2، ص 65)

505 - زیانکار
عن عبید بن زرارة قال :
سالت اباعبدالله - علیه السلام - عن قول الله - عز و جل - (و من یکفر بالایمان فقد حبط عمله ، و هو فى الآخرة من الخاسرین )(1) قال : ترک الصلاة الذى اقر به ...؛
از امام صادق (ع ) از سخن خداى عز و جل (هر کس به ایمان کافر شود به تحقیق عملش نابود شده و او در آخرت از زیانکاران است ) پرسیدم ، فرمود: ترک کردن نماز است چنان نمازى که به آن اقرار کرده است .
(بحارالانوار، ج 82، ص 219)

506 - ترک نماز موجب کفر
قال عن عبید بن زرارة :
سالت اباعبدالله - علیه السلام - عن الکبائر، فقال : هن فى کتاب على - علیه السلام - سبع الکفر بالله و قتل النفس و عقوق الوالدین و اکل الربا بعد البینة و اکل مال الیتیم ظلما و الغراء من الزحف و التعرب بعد الهجرة ؛ قال فقلت : هذا اکبر المعاصى فقال : نعم قلت : فاکل الدرهم من مال الیتیم ظلما اکبر ام ترک الصلاة قال : ترک الصلاة قلت : فما عددت ترک الصلاة فى الکبائر قال : اى اول ما قلت لک ؟قلت : الکفر قال : فان تارک الصلاة کافر یعنى من غیر علة ؛
عبید بن زراره گوید: از امام صادق (ع ) پرسیدم که گناهان کبیره کدام است ؟حضرت فرمود: گناهان کبیره در نوشتار على بن ابى طالب (ع ) هفت چیز است :
1 - کفر به خدا.
2 - کشتن انسان .
3 - عاق پدر و مادر شدن .
4 - ریا کردن .
5 - خوردن مال یتیم به ناحق .
6 - فرار از جهاد.
7 - تعرب بعد از هجرت (برگشت به جاهلیت ).
عبید مى گوید از امام پرسیدم : یک درهم از مال یتیم خوردن بزرگتر است یا ترک نماز؟حضرت فرمود: ترک نماز، عرض کردم : شما ترک نماز را از گناهان کبیره به حساب نیاوردید حضرت فرمود: اولین گناه کبیره چه بود؟عرض ‍ کردم : کفر به خداوند. فرمود: شکى نیست که تارک نماز کافر است ، یعنى بدون علت .
(وسائل الشیعه ، ج 11، ص 254)

507 - نتیجه ترک نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
لتنقضن عرى الاسلام عروة ، کلما انتقضت عروة تشبث الناس بالتى تلیها، فاولهن نقض الحکم ، و اخرهن الصلاة ؛
دستگیره هاى اسلام یک به یک شکسته مى شود، هرگاه یک دستگیره نابود شود مردم به آن چه نزدیک آن است چنگ مى زنند، اول آنها شکستن حکومت است (حکومت اسلامى را از دست صاحب آن خارج مى کنند) و آخر آن ها نماز است (نماز را ترک مى کنند).
(اصول وافى ، ج 2، ص 72)

508 - بى بهره از اسلام
قال الصادق - علیه السلام -:
لاحظ فى الاسلام لمن ترک الصلاة ؛
تارک نماز، حظ و بهره اى از اسلام ندارد.
(میزان الحکمه ، ج 5، ص 402)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد